Lifestyle

Μηχανή… γένους θηλυκού

Η Ελισάβετ Σπανού αναλύει μέσα από το www.pagenews.gr την σχέση των γυναικών με τους δύο τροχούς, στο πέρασμα του χρόνου.

Η δίτροχη ιστορία ξεκινάει από πολύ παλιά, από το ποδήλατο, το οποίο από το 1890 αρχίζει να “προμοτάρεται’’ ως ο νέος τρόπος μετακίνησης, εκγύμνασης και γενικά ως ένας εξαιρετικά ευχάριστος τρόπος να περνούν οι άνθρωποι τον χρόνο τους.

Στην Ευρώπη ήτανε το χόμπι των πλουσίων, ενώ στην Αμερική όπου η μαζική παραγωγή έριχνε συνεχώς το κόστος παραγωγής του, η απόκτηση του ποδηλάτου ήταν πιο εύκολη και πιο φθηνή υπόθεση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο έγινε μια καθημερινή συνήθεια για άνδρες αρχικά και για γυναίκες στην συνέχεια. Χιλιάδες ποδήλατα μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα είχανε γεμίσει τις γειτονιές της Αμερικής κι σε αυτό το νέο χόμπι οι γυναίκες δεν έμειναν εκτός.

Ταυτόχρονα με την εξέλιξη των ποδηλάτων είχε αρχίσει η κατασκευή των μηχανών, με δύο στην αρχή αλλά και με τέσσερις τροχούς στην συνέχεια για μεγαλύτερη ευστάθεια.

Το 1903 η Harley-Davidson πουλάει την πρώτη της μηχανή σε άνδρα και λίγο αργότερα, όταν η Indian προσέθεσε μπρός και πίσω ανάρτηση κάνοντας το ταξίδι μεγάλων αποστάσεων μια εύκολη πραγματικότητα, οι γυναίκες πάλι δεν έμειναν έξω από αυτή την εμπειρία.

Το 1915 λοιπόν, η Avis και η Effie Hotchkiss (μάνα και κόρη), κάνουν το πρώτο roundtrip από την Νέα Υόρκη μέχρι το SanFrancisco. Το ταξίδι αυτό έγινε θέμα στον τύπο της εποχής.

Το 1916 ακόμα δύο γυναίκες η Andeline και Augusta Van Buren αποφασίζουν να κάνουν ένα μεγάλο ταξίδι επάνω στην μηχανή τους. Εδώ αξίζει να σκεφτούμε πώς τότε, εκτός της αντιμετώπισης που μπορεί να είχαν δύο γυναίκες οι οποίες έφταναν σε μία πόλη πάνω στη μηχανή τους, είχαν να αντιμετωπίσουν και πιο πρακτικά προβλήματα όπως το να επισκευάσουν την μηχανή μόνες τους, αν κάτι συνέβαινε στη μέση του πουθενά.

Αν τώρα η εικόνα μιας γυναίκας πάνω σε μια μηχανή σε κάνει να σκεφτείς ότι «το κορίτσι το ‘χει» κι ότι είναι ατίθαση και ελεύθερη ως φύση, φαντάσου τότε πώς ήταν μια τέτοια εικόνα. Εκεί γύρω στα 1920 έχουμε και το πρώτο εξώφυλλο περιοδικού με γυναίκα αναβάτη, μια μικροκαμωμένη τύπισσα ονόματι Vivian Bales που με δυσκολία κατάφερνε να βάλει μπρός το «εργαλείο» αλλά αυτό δεν την σταμάτησε από το να κάνει τις βόλτες της και μάλιστα μεγάλων αποστάσεων.

Η Vivian ευτυχώς δεν είναι η μόνη από την οποία έχουμε φωτογραφίες πάνω σε μηχανή στα ‘20s. Μια σειρά από υπέροχες ασπρόμαυρες φωτογραφίες με κορίτσια στις μηχανές τους, αποτυπώνει πως η γυναίκα απέκτησε μια άλλη αίσθηση ελευθερίας καβαλώντας δίτροχο. Enjoy…

nn