“Για κάθε ευρώ που δαπανάται από τη “σχεδία”, δημιουργείται αξία 5,3 ευρώ για την ελληνική οικονομία, όπως προκύπτει από την έρευνα με τον τίτλο “Κοινωνικές και Οικονομικές Επιπτώσεις από την Κυκλοφορία του Περιοδικού Δρόμου “σχεδία”.
Η “σχεδία” είναι το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου και μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων Δρόμου (International Network of Street Papers-INSP), το οποίο απαριθμεί 122 περιοδικά δρόμου, σε 41 χώρες, με 14.000 πωλητές και 6.000.000 αναγνώστες. Δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου, όπως περίπτερα, αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές, οι οποίοι προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά πληθυσμιακές ομάδες: άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι, που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (3,00 ευρώ), το 50% (δηλαδή το 1,50 ευρώ) πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον πωλητή. Αποτελεί μια ευκαιρία να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο, αξιοπρεπές εισόδημα, αλλά και μέσο απεγκλωβισμού την κοινωνική απομόνωση και τον αποκλεισμό. Όπως λένε και οι άνθρωποι του περιοδικού, “η “σχεδία” είναι η επαφή με τον κόσμο”.
Τα αποτελέσματα του αρχικού μέρους της έρευνας παρουσιάζονται στο τεύχος Φεβρουαρίου, που κυκλοφορεί από την Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου. Η υπόλοιπη έρευνα θα δημοσιευθεί στα επόμενα τεύχη, όπου θα υπάρχουν τα αποτελέσματα για την “έρευνα πεδίου” του αναγνωστικού κοινού, της αναγνωρισιμότητας του περιοδικού κ.ά.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ μίλησε με ανθρώπους της “σχεδίας”, οι οποίοι και έδωσαν τα πρώτα στοιχεία της έρευνας:
Το 74,8% των ερωτηθέντων πωλητών απάντησε, πως η “σχεδία” έχει συμβάλει “πολύ” (38,9%) ή “αρκετά” (25,9%) στην ένταξή τους στην κοινωνία. Το 75,9% δήλωσε, ότι η συμμετοχή του στο περιοδικό ενίσχυσε την ψυχολογική του κατάσταση, του έδωσε περισσότερη αυτοπεποίθηση και τον έκανε να αντιμετωπίζει πιο αισιόδοξα το μέλλον. Το 87,1% εμφανίζεται να έχει αποκτήσει περισσότερη κατανόηση και αγάπη για τους ανθρώπους, με τη συμβολή της “σχεδίας”, ενώ το 90,7% καταθέτει, πως είναι πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο από την ανταπόκριση του κοινού.
Από το Μάρτιο του 2013 ως τις 31 Δεκεμβρίου 2015, 346 άνθρωποι (231 στην Αθήνα και 115 στη Θεσσαλονίκη) εργάστηκαν ως πωλητές της “σχεδίας”, έστω και για μια ημέρα.
Το μέσο διάστημα παραμονής στο δίκτυο των πωλητών είναι 5,6 μήνες, με τους μεγαλύτερους σε ηλικία να μένουν περισσότερο στο περιοδικό, αφού οι προοπτικές να βρουν μια σταθερή εργασία και να κάνουν το επόμενο βήμα είναι πιο περιορισμένες. Χαρακτηριστικά, ενώ ο μέσος όρος παραμονής στο δίκτυο πωλητών της “σχεδίας” για τα άτομα άνω των 65 χρονών είναι 19 μήνες, για εκείνους κάτω των 25 χρονών, είναι μόλις 4,2 μήνες.
Το 68,5% των ερωτηθέντων απάντησε πως η “σχεδία” έχει συμβάλει πολύ ή αρκετά στην απόκτηση βασικού εισοδήματος, ενώ πάνω από τους μισούς πωλητές (53,7%) βελτίωσαν την οικονομική τους κατάσταση, ως προς την κάλυψη διαφόρων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Τριάντα τέσσερις πωλητές μπήκαν σε δικό τους σπίτι, επίσης σημαντικός αριθμός απέφυγε την έξωση, χάρη στο εισόδημά τους από την πώληση του περιοδικού.
Πάνω από εβδομήντα σταμάτησαν την πώληση του περιοδικού, γιατί εντάχθηκαν στην αγορά εργασίας.
Εκτός από την κοινωνική και οικονομική συνεισφορά στους πωλητές, η “σχεδία” έχει θετικές επιπτώσεις και στην εγχώρια οικονομία.
Η “Διογένης ΜΚΟ”, η οποία εκδίδει το περιοδικό δρόμου, είτε μέσω της άμεσης απασχόλησης στην ίδια την οργάνωση, είτε λόγω των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων, που έχει η λειτουργία της σε άλλους κλάδους της οικονομίας, συντηρεί την απασχόληση 199 ανθρώπων, εκ των οποίων οι 178 πωλητές του εντύπου, δημιουργώντας έσοδα για το δημόσιο αξίας 369.000 ευρώ. Επίσης, οι πωλητές αποκτούν διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση 394.000 ευρώ. Μέσω των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων στην οικονομία, το εισόδημα των πωλητών οδηγεί σε παραγόμενο προϊόν 692.000 ευρώ, ενώ τα έξοδα σε προμηθευτές και το εισόδημα των εργαζομένων της οργάνωσης οδηγούν σε παραγόμενο προϊόν αξίας 396.000 ευρώ.
Με άλλα λόγια, για κάθε ευρώ που δαπανάται από τη “σχεδία”, δημιουργείται αξία 5,3 ευρώ για την ελληνική οικονομία.
Την έρευνα για λογαριασμό του περιοδικού δρόμου “σχεδία” διεξήγαγε η εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών “Deloitte”.