Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ο Τομ Χανκς, ο Χάρισον Φορντ στους δρόμους της Βουδαπέστης είναι ένα συνηθισμένο θέαμα, τόσο η ουγγρική πρωτεύουσα έχει αρχίσει να επιβάλλεται ως το Χόλιγουντ της κεντρικής Ευρώπης χάρη στα φορολογικά δώρα και τα υπερσύγχρονα στούντιο για την προσέλκυση της διεθνούς βιομηχανίας του κινηματογράφου.
Ο Χάρισον Φορντ φωτογραφήθηκε να κάνει στα ψώνια του σε μπουτίκ της Βουδαπέστης, ο Χιου Τζάκμαν να κάνει τζόγκινγκ, ο Τομ Χανκς δήλωσε ότι η Βουδαπέστη είναι η ωραιότερη πόλη μετά το Σαν Φρανσίσκο: οι κάτοικοι της ουγγρικής πρωτεύουσας απέκτησαν φέτος πλήθος πρεσβευτών μεταξύ των αστέρων του διεθνούς κινηματογραφικού τζετ σετ.
Ο πιο πρόσφατος, ο Ράιαν Γκόσλινγκ, στον οποίο το αμερικανικό περιοδικό GQ αφιέρωσε τον Δεκέμβριο φωτογραφικό ρεπορτάζ για τους πέντε μήνες των γυρισμάτων του σίκουελ του «Blade Runner».
Η ικανοποίηση των ουγγρικών αρχών θα ήταν απόλυτη εάν ο ηθοποιός, αγνοώντας τις πολιτικές ιδιαιτερότητες της Ουγγαρίας δεν πόζαρε σε μία από τις φωτογραφίες κρατώντας την εφημερίδα Magyar Nemzet, ιδιοκτησία του μεγαλύτερου πολιτικού αντιπάλου του πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπάν.
Το τηλεοπτικό δίκτυο TV2 διόρθωσε την κατάσταση κρύβοντας με μοζάικ το λογότυπο της φωτογραφίας. Απλό! Αλλωστε, ο ιδιοκτήτης του, ο επιχειρηματίας Αντι Βάινα, είναι φίλος του Βίκτορ Ορμπάν, αλλά και ο κ. Σινεμά της Ουγγαρίας, στον οποίο η χώρα οφείλει την διείσδυσή της στους διεθνείς κινηματογραφικούς κύκλους.
Ουγγαρία η πρωτοπόρος
Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ των πρωτευουσών της Ευρώπης για το ποια θα προσελκύσει τους σε αναζήτηση του καλύτερου ντεκόρ σκηνοθέτες, η Ουγγαρία ήταν μία από τις πρώτες χώρες του πρώην κομμουνιστικού μπλοκ που προσέφερε φορολογικά κίνητρα και επιδοτήσεις στον κόσμο της κινηματογραφικής παραγωγής.
Σήμερα, αυτή η υποδομή είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές της Ευρώπης προσφέροντας επιστροφή του 25% του κόστους των ξένων παραγωγών. Το πακέτο είναι τόσο ελκυστικό που λίγο έλειψε ο Luc Besson να μεταφέρει εκεί το γύρισμα της νέας του υπερπαραγωγής, πριν η Γαλλία σπεύσει να μεταρρυθμίσει την τελευταία στιγμή το δικό της φορολογικό σύστημα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ουγγρικής κυβέρνησης οι διεθνείς και ουγγρικές κινηματογραφικές παραγωγές άφησαν στην Ουγγαρία 271 εκατομμύρια ευρώ το 2016, έναντι 105 εκατομμύρια το 2011.
«Ο τομέας της παραγωγής αναλογεί στο 0,15% του ΑΕΠ, το υψηλότερο επίπεδο την Ευρώπη», σύμφωνα με την Ανιές Χαβάς διευθύντριας του Εθνικού Ιδρύματος Κινηματογράφου της Ουγγαρίας, το οποίο ιδρύθηκε το 2011, υπό την αιγίδα του Αντι Βάινα, για την προώθηση της θέσης της Ουγγαρίας στην παγκόσμια κινηματογραφική παραγωγή.
Ο Αντι Βάινα, παραγωγός των blockbusters «Rambo» και «Terminator» έκτισε την καριέρα του στις Ηνωμένες Πολιτείες και έγινε μετά την επιστροφή του στην Ουγγαρία και την αναγόρευσή του από τον Βίκτορ Ορμπάν σε Επίτροπο για το Σινεμά ο «προστάτης » του ουγγρικού κινηματογράφου.
Είναι ένας από τους κύριους μετόχους του στούντιο Korda, μίας από τις υπερσύγχρονες μονάδες κινηματογραφικής παραγωγής που άνοιξαν στην Ουγγαρία στη δεκαετία του 2000.
Στούντιο εν μέσω αμπελώνων
Τα τελευταίας τεχνολογίας στούντιο βρίσκονται μέσα στους αμπελώνες, σε απόσταση καμιά εικοσαριά χιλιομέτρων από το κέντρο της Βουδαπέστης. Εκεί γυρίστηκαν οι ταινίες «Hell Boy» «Inferno» «The Martian». Για τα ντεκόρ τους χρειάστηκαν 4.000 τόννοι χώματος για την αναπαράσταση των τοπίων του κόκκινου πλανήτη.
«Χάρη σε αυτές τις εγκαταστάσεις, τις ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις και ένα έμπειρο και φθηνό εργατικό δυναμικό, η Βουδαπέστη έχει εξελιχθεί σε δεύτερη σε σημασία ευρωπαϊκή πλατφόρμα κινηματογραφικής παραγωγής μετά το Λονδίνο και δεν έχουμε ακόμη φθάσει παρά στο 75% των δυνατοτήτων μας», διαβεβαιώνει ο Ντάνιελ Κρεσμέρι, υπεύθυνος παραγωγής των στούντιο Korda.
Η κινηματογραφική βιομηχανία της Ουγγαρίας αποτελείται από εκατό περίπου εταιρείες που απασχολούν 4.000 εργαζόμενους , χωρίς να υπολογίζονται οι ευνοϊκές συνέπειες για τον τουρισμό.
Ακόμη και οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές βρίσκουν μία θέση στην χολιγουντιανών διαστάσεων ουγγρική βιομηχανία.
Οι υπηρεσίες βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο, λέει ο ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μούντρουτσο, που δηλώνει υπερήφανος για την πόλη του όπου γύρισε την τελευταία του ταινία. Η προηγούμενη, το «White God» (Λευκός Θεός), βραβεύτηκε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Κανών.
Ο Λάζλο Νέμες, σκηνοθέτης της ταινίας «Ο Γιος του Σαούλ», είναι το άλλο μεγάλο όνομα του ουγγρικού σινεμά.
Μία γενιά που αποδεικνύει, σύμφωνα με τον Αντι Βάινα, ότι η προώθηση του εμπορικού σινεμά δεν είναι ασύμβατη με την άνθηση νέων ταλέντων. Ούτε με την προώθηση των παράπλευρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αφού ο Αντι Βάινα είναι παράλληλα ιδιοκτήτης πλήθους καζίνων στην Ουγγαρία.