“Ο Σόιμπλε μου είχε προτείνει δύο φορές την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, capital controls και παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας” ανέφερε ο Ευάγγελος Βενιζέλος μιλώντας στη Βουλή για τις διαπραγματεύσεις που είχε όταν ήταν υπουργός Οικονομικών.
Ο κ.Βενιζέλος είπε ότι “σε μια συνάντηση το καλοκαίρι του 2011, στην οποία μετείχαν εγώ με τον κ. Ζαννιά και οι κύριοι Σόιμπλε και Άσμουσεν, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών μας πρότεινε μήπως πάμε στη δραχμή”.
Όπως είπε, ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ αναγνώρισε ότι θα υπάρξει μεγάλη ανθρωπιστική κρίση, αλλά τόνισε ότι μπορούσε να διασφαλίσει ένα πακέτο βοήθειας (“όχι μεγάλο, κάποια δισεκατομμύρια ευρώ”) καθώς και ένα “αεροπορικό καραβάνι”, μια “αερογέφυρα”, η οποία θα έλυνε προβλήματα νοσοκομείων, σχολείων, παιδικών σταθμών, τροφοδοσίας.
“Βεβαίως θα παίρνετε από τα μηχανήματα των τραπεζών σφραγισμένα ευρώ -δηλαδή μη εμπορεύσιμα, δραχμές δηλαδή- ώσπου να τυπωθεί το νέο νόμισμα, τα οποία θα είναι κάποια 50 ευρώ ή 60 ευρώ την εβδομάδα” τόνισε ο κ. Βενιζέλος. Ξεκαθάρισε, πάντως, ότι “κανείς δεν μπορούσε να δεχθεί αυτό το πράγμα”. Σημειώνεται πως ο κ. Βενιζέλος, αν και δεν διευκρίνισε για ποια ακριβώς περίοδο διατυπώθηκαν οι συγκεκριμένες προτάσεις από τον κ. Σόιμπλε, ήταν υπουργός Οικονομικών από τον Ιούνιο του 2011 έως και τον Μάρτιο του 2012.
Η ΤτΕ για το επίδομα
Αποστάσεις από την απόφαση της κυβέρνησης για τη διανομή της υπεραπόδοσης των εσόδων του 2016 δίχως σύμφωνη γνώμη των θεσμών πήρε ο διευθυντής σύμβουλος της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιώργος Χονδρογιάννης, υπογραμμίζοντας πάντως ότι η πορεία των δημόσιων εσόδων ήταν εντυπωσιακή το 2016.
Ενημερώνοντας χθες τα μέλη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για το δημόσιο χρέος, ο κ. Χονδρογιάννης επισήμανε ότι το 2016 καταγράφηκε μια “εντυπωσιακή πορεία στα δημόσια έσοδα, η οποία δεν είχε προηγούμενο τα τελευταία έτη». Σημείωσε, όμως, ότι με βάση το τεχνικό μνημόνιο που έχει υπογραφεί με τους θεσμούς θα έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθεί η καταγραφή των εσόδων τον Απρίλιο του 2017 και μετά να ακολουθηθεί ο κανόνας για το πού θα διανείμει η ελληνική κυβέρνηση τα έσοδα. Σημείωσε, μάλιστα, πως ο τεχνικός κανόνας προβλέπει ότι το 30% της υπέρβασης πρέπει να διατίθεται για το δημόσιο χρέος, το 30% στις ληξιπρόθεσμες οφειλές και το υπόλοιπο 40%, «αν και δεν το λέει ξεκάθαρα”, μπορεί να πηγαίνει όπου η ελληνική κυβέρνηση νομίζει. Ο κ. Χονδρογιάννης εξέφρασε, πάντως, τη βεβαιότητά του ότι “το θέμα θα διευθετηθεί”, αν και επισήμανε ότι η υπεραπόδοση αποτελεί για την ώρα “πρόβλεψη”.
Αναφερόμενος στην εξέλιξη του δημόσιου χρέους, ο κ. Χονδρογιάννης ανέφερε ότι παρ’ όλη τη δημοσιονομική προσπάθεια που έχει γίνει, το ύψος του έχει αυξηθεί από το 2007 έως το 2015 και ο κύριος λόγος επιδείνωσης είναι η διαφορά ανάμεσα στα ονομαστικά επιτόκια και στην ονομαστική ανάπτυξη. Ο κ. Χονδρογιάννης υπογράμμισε επίσης ότι οι αποφάσεις του Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου κινήθηκαν προς τη θετική κατεύθυνση.