Τεχνολογία

App Store: Καταγγελίες για κατάχρηση του δικαιώματος επιστροφής app

Ειδικοί υποστηρίζουν ότι αφόυ η Apple έχει ήδη παραχωρίσει επιστροφές χρημάτων σε χρήστες που έχουν επιστρέψει app, η εφαρμογή παραμένει διαθέσιμη στις συσκευές των πελατών.

​Tο δικαίωμα να επιστρέψουν app, παιχνίδια και περιεχόμενο εντός 14 ημερών, χωρίς την υποχρέωση να δικαιολογήσουν την επιστροφή,έχουν οι χρήστες συσκευών της Apple. Η εταιρία άλλαξε τους σχετικούς όρους, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής οδηγίας για την προστασία των ευρωπαίων καταναλωτών που τέθηκε σε ισχύ από τον Ιούνιο του 2014. 

Υπάρχει όμως περιθώριο για κατάχρηση του περιθωρίου αυτού, αφού app, μουσική και ταινίες δεν διαγράφονται από το iPhone και το iPad, παρά το γεγονός ότι επιστράφηκαν τα χρήματα για την αγορά τους, καταγγέλλουν προγραμματιστές εφαρμογών που ζητούν στενότερη παρακολούθηση των καταχραστών.

Η δυνατότητα επιστροφής εντός 14 ημερών ισοδυναμεί με μια άτυπη περίοδο δωρεάν δοκιμής του περιεχομένου, εντούτοις η πράξη έχει δείξει ότι η πολιτική αυτή έχει γίνει αντικείμενο κατάχρησης. Από την πρώτη εφαρμογή της πολιτικής ήταν φανερό ότι η δυνατότητα επιστροφής τραγουδιών θα μπορούσε να επηρεάσει τη θέση τους σε λίστες κατάταξης ή, ακόμα και να οδηγήσει στην αντιγραφή τραγουδιών που διατίθενται χωρίς το λογισμικό διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων της εταιρείας. 

Η Apple δεν αναφέρει κανέναν όρο που θα μπορούσε να περιορίσει το δικαίωμα επιστροφής, για παράδειγμα με την εκτέλεση των apps ή την ακρόαση της μουσικής, όταν δηλαδή έχει χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό που αγοράστηκε (ειδικά για το περιεχόμενο, μια ταινία ή ένα τραγούδι). Αυτό σημαίνει ότι ο χρήστης θα μπορούσε π.χ. να παίζει ένα παιχνίδι επί 14 μέρες και μετά να το επιστρέψει, μια αδόκιμη πρακτική, ισοδύναμη με την αγορά ενός DVD, την προβολή της ταινίας και επιστροφή του δίσκου με κατοχυρωμένο δικαίωμα επιστροφής χρημάτων, παρά την χρήση.

Επιπλέον, προγραμματιστές εφαρμογών καταγγέλλουν ότι η Apple κάνει τα στραβά μάτια -παρά το γεγονός ότι επιστρέφοντας τα χρήματα, επιστρέφει και το 30% που παρακρατά από κάθε πώληση app από το κατάστημά της. Είναι αποκλειστικά αρμόδια για την απόδοση των επιστροφών και αρνείται να δώσει στους developers στοιχεία των καταναλωτών που επέστρεψαν εφαρμογές, παιχνίδια, μουσική και άλλα, επικαλούμενη την προστασία τους. Οι προγραμματιστές όμως διαπιστώνουν πως παρά την επιστροφή χρημάτων, η εφαρμογή που ανέπτυξαν παραμένει εγκαταστημένη σε iPhone και σε iPad. Έτσι, οι developers αναγκάζονται να ψάξουν να βρουν ποιοι παίζουν χωρίς να πληρώνουν -αφού έχουν επιστρέψει το παιχνίδι. Μάλιστα συμπληρώνουν πως κάποιοι έχουν κάνει την πρακτική, επάγγελμα: για λογαριασμό άλλων αγοράζουν app και τα επιστρέφουν, για να τα αγοράσουν ξανά και να τα επιστρέψουν ξανά και ξανά.

Παρά το γεγονός ότι οι developers καταγγέλλουν ότι η Apple δεν κάνει κάτι γι’αυτό, είναι γνωστό ότι έχει κάποιον τέτοιο μηχανισμό που παύει πλέον να επιτρέπει τις αγορές από το App Store όταν βρει ότι ο επίδοξος αγοραστής αγοράζει και επιστρέφει app κατ’επανάληψη, ξεπερνώντας ένα όριο, το οποίο ωστόσο δεν προσδιορίζεται. Όμως, χρήστες έχουν αναφέρει στο παρελθόν ότι κλήθηκαν να συμφωνήσουν ότι δεν θα επιστρέψουν το app που επρόκειτο να αγοράσουν όταν είχαν στο ιστορικό τους τρεις μόλις επιστροφές.