Αθλητισμός

“Κατακλυσμός” εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην ποδοσφαιρική αγορά

To εξωπραγματικό deal της Μπαρτσελόνα με την ιαπωνική Rakuten δείχνει πως μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια οι μεγάλοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι της Ευρώπης θα "παίζουν μπάλα" με τζίρους δισ. ευρώ.

Του Αλέξανδρου Βέλμαχου

Η συμφωνία της Μπαρτσελόνα με την Rakuten για τη φανέλα της ομάδας που ανακοινώθηκε χθες έχει προκαλέσει αίσθηση για τη δυναμική που διατηρεί η ποδοσφαιρική οικονομία της Ευρώπης, σε μια εποχή που το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον της ηπείρου μας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως πρόσφορο για επενδύσεις.

Μια καλύτερη ματιά στους όρους του συμβολαίου που υπέγραψαν οι Καταλανοί με την ιαπωνική εταιρία τηλεπικοινωνίας δείχνει πως τα 220 εκατ. ευρώ που θα έχει λαμβάνειν η Μπάρτσα για τα επόμενα 4 χρόνια (το deal με τη Rakuten θα αρχίσει από τη σεζόν 2017 – 2018) μπορούν να αυξηθούν ακόμα παραπάνω αν η Μπαρστελόνα παραμείνει… Μπαρτσελόνα! Ειδικότερα, ρήτρα του συμβολαίου αναφέρει πως αν η ομάδα της Καταλονίας καταφέρει να πάρει το πρωτάθλημα της Ισπανίας θα έχει μπόνους 1,5 εκατ. ευρώ ενώ σε περίπτωση κατάκτησης του Τσάμπιονς Λιγκ θα έχει έξτρα 5 εκατ. ευρώ στα ταμεία της.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν τα ισπανικά media, η Rakuten είχε αρχικά προσεγγίζει την αγγλική Μάντσεστερ Σίτι για χορηγία, αλλά οι “μπλε” του Μάντσεστερ αρνήθηκαν την αλλαγή χρωμάτων που ζητούσε η εταιρία. Έτσι η Rakuten κατέληξε στην Μπαρτσελόνα, με το deal να αποτελεί ευκαιρία για τους Καταλανούς για ακόμα μεγαλύτερη εισχώρηση στις αγορές της Ασίας.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Μπαρτσελόνα, Χοσέπ Μαρία Μπερτομέου, δήλωσε πως η συμφωνία αυτή είναι χαρακτηριστική του μεγαλύτερου οικονομικού “ανοίγματος” που κάνει ο σύλλογος. Ο ίδιος είχε σημειώσει στο πρόσφατο παρελθόν πως θέλει να κάνει την Μπάρτσα τον πρώτο ποδοσφαιρικό σύλλογο που ο κύκλος εργασιών του θα ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ ετησίως. Ακόμα, ο πρόεδρος της ομάδας έχει τονίσει πως μέσα στα επόμενα 5 χρόνια θα προχωρήσει σε αύξηση της χωρητικότητας του ιστορικού γηπέδου της, Καμπ Νου, από τις 97.000 που είναι σήμερα σε 105.000.

Η Rakuten θεωρείται μέσα στο top 15 των μεγαλύτερων εταιριών τηλεπικοινωνίας του κόσμου, με κέρδη 6,04 δισ. ευρώ για τη χρήση του 2015, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει κάνει “ανοίγματα” σε online υπηρεσίες τραπεζικής και τουρισμού. Πάντως, το πιο γνωστό προϊόν της είναι το app Viber, που χρησιμοποιούν πάνω από 300 εκατ. άτομα παγκοσμίως.

Από την επένδυση της Rakuten γίνεται φανερό πως η χορηγία στις φανέλες μεγάλων ομάδων της Ευρώπης είναι υπόθεση για πολύ μεγάλα πορτοφόλια, καθώς οι έξι πρώτες πιο ακριβές καταχωρήσεις χορηγών ξεπερνούν τα 228 εκατ. ευρώ ανά χρονιά!

Ειδικότερα (στα ποσά δεν περιλαμβάνονται τα έξτρα χρήματα από τα μπόνους επίτευξης στόχων):

Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Chevrolet – 61.7 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Μπαρτσελόνα: Rakuten – 55,8 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Τσέλσι: Ελαστικά Yokohama – 46.5 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Ρεάλ Μαδρίτης: Αερογραμμές Emirates – 34.9 εκατ. ευρώ ανά έτος

Άρσεναλ: Αερογραμμές Emirates – 34.9 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Μπάγερν Μονάχου: Deutsche Telekom – 29.1 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Στα 27 δισ. ευρώ η ποδοσφαιρική “βιομηχανία” της Ευρώπης

Τα νούμερα από τις χορηγίες για τις φανέλες των ομάδων μοιάζουν μικρά, αν συγκριθούν με το συνολικό ποσό που θα κερδίσει ο χώρος του ποδοσφαίρου μέσα στο τρέχον έτος. Σύμφωνα με έρευνα της Deloite, λοιπόν, η ποδοσφαιρική αγορά (χορηγίες, διαφημίσεις κ.α) σε όλη την Ευρώπη αναμένεται να βγάλει 27 δισ. ευρώ για τη σεζόν 2016 – 2017, αυξημένα κατά 7 δισ. ευρώ από την προηγούμενη πενταετία και τη σεζόν 2011 – 2012.

Ενδεικτικό της συγκεντροποίησης της αγοράς είναι πως από αυτά τα 27 δισ. ευρώ, τα 15,8 θα προκύψουν στις ισχυρότερες ομάδες από τα 5 μεγάλα πρωταθλήματα (Αγγλία, Ισπανία, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία). Όπως αναφέρει η έκθεση της Deloite, η μεγάλη αύξηση των εσόδων της ποδοσφαιρικής αγοράς οφείλεται στο “άλμα προς τα πάνω” που παρατηρήθηκε στα συμβόλαια για τα τηλεοπτικά δικαιώματα σε Αγγλία και Ισπανία από την τρέχουσα σεζόν. 

Εκτός των “μεγάλων πέντε”, τα 4,6 δισ. ευρώ θα πάνε σε μεγάλες ομάδες εκτός των 5 πρώτων πρωταθλημάτων, τα 3,7 δισ. ευρώ θα πάνε σε εθνικές διοργανώσεις (FIFA, UEFA και εθνικές ομοσπονδίες), τα 2,8 δισ. ευρώ θα πάνε σε πιο αδύναμες ομάδες των 5 μεγάλων πρωταθλημάτων και τα 0,9 δισ. ευρώ θα πάνε στις εναπομείνασες ομάδες.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο