Μια συναρπαστική ξενάγηση στο μέλλον με την έκθεση «Υβρίδια. Στα όρια τέχνης και τεχνολογίας» οργανώνει η Στέγη Γραμμάτων από τις 7 Νοεμβρίου. Μετά την επιτυχημένη, πέρυσι, διαδραστική έκθεση Digital Revolution εντάσσει στο εικαστικό της πρόγραμμα τα «Υβρίδια» που συνδυάζουν την αιχμή της τεχνολογίας με τον ακτιβισμό και την ποπ κουλτούρα, από το καινοτόμο αυστριακό ερευνητικό και πολιτιστικό κέντρο νέων μέσων «Ars Electronica» του Λιντς.
Ερευνά το «μετά» της ψηφιακής τέχνης, που προφανώς μοιάζει πιο οικείο στις νεότερες γενιές, αν κρίνουμε από τις μίξεις των μέσων και ιδιωμάτων που ερευνά: Αν για παράδειγμα, ένα έργο τέχνης μπορεί να δημιουργήσει νέες μορφές ενέργειας. Ή πώς θα ήταν η αναπαράσταση της ψηφιακής μας περσόνας στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων. Κι ακόμα, πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη σκιά μας για να επικοινωνήσουμε με τους άλλους (Shadowgram).
Η έκθεση θα προβάλλει 16 έργα από μια κατεξοχήν διεθνή ομάδα καλλιτεχνών, στην οποία περιλαμβάνονται και οι Έλληνες καλλιτέχνες, Αφροδίτη Ψαρρά και Μαρίνος Κουτσομιχάλης, καθώς και ο εγκατεστημένος στην Αθήνα Βρετανός καλλιτέχνης, James Bridle. Πολλά από τα έργα είναι διαδραστικά και, μέσω αυτής της προσέγγισης «ωθούν τον θεατή να στοχαστεί πάνω στην ασάφεια της σχέσης μας με τα δίκτυα που μας περιβάλλουν ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, με τη δυνητική εξουσία που μας παρέχει μια ενδεχόμενη ανακατεύθυνση της χρήσης τους» λένε οι διοργανωτές.
Όπως επισημαίνει ο Gerfried Stocker, καλλιτεχνικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της Ars Electronica Linz «το ψηφιακό δεν είναι απλώς μια τεχνική κατηγορία, αλλά μάλλον μια οντολογική κατάσταση πληροφοριών. Ο υπολογιστής έχει κάνει εδώ και πολύ καιρό τη μετάβασή του από αριθμομηχανή σε μια καθολική συσκευή για επικοινωνία και πολιτιστικές επιδιώξεις. Ως χρήστες του, δεν χειριζόμαστε πλέον μια μηχανή· είμαστε εμείς οι ίδιοι κόμβοι στο δίκτυο».
Η έκθεση είναι υπό την επιμέλεια της Manuela Naveau. Συντονίζει ο γενικός διευθυντής της Στέγης Γραμμάτων του Ιδρύματος Ωνάση, Χρήστος Καρράς.