Εκεί που “παγώνουν”, εκεί “αναζοπυρώνονται” τα σενάρια για τον ανασχηματισμό. Τη δεδομένη χρονική στιγμή ο “γρίφος” δεν αφορά μόνο τις προθέσεις του πρωθυπουργού για τους “συγκρουσιακούς” υπουργούς, αλλά και το πότε τελικά ο Αλέξης Τσίπρας θα ανακατέψει την τράπουλα.
Οι αλλαγές στη σύνθεση της κυβέρνησης είχαν μεταφερθεί για μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, ύστερα από την απόφαση-βόμβα του ΣτΕ για το νόμο Παππά. Η αποκάλυψη όμως για τα σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων για αποσχίσεις και συνενώσεις υπουργείων, τα οποία είχαν σταλεί την περασμένη εβδομάδα στο ΣτΕ για έλεγχο, “ξαναγεννούν” σενάρια ανασχηματισμού εντός του πρώτου 15νθημέρου του Νοεμβρίου, καθώς στις 14 επιστρέφει στην Αθήνα το κουαρτέτο των δανειστών. Από την πλευρά της πάντως η κυβέρνηση υποβαθμίζει τα σενάρια και επισημαίνει τώρα οι προτεραιότητες του πρωθυπουργού είναι άλλες.
Στο Μαξίμου οι διεργασίες είναι “πυρετώδεις”, καθώς η ετυμηγορία της Δικαιοσύνης άλλαξε τα πλάνα του κ. Τσίπρα, ο οποίος πίστευε πως ο νόμος Παππά είναι ο “κρυφός άσσος” στο μανίκι του. Οι τελευταίες εξελίξεις στο τηλεοπτικό τοπίο βρίσκουν την Αριστερά σε πολύ δύσκολη θέση, σε πανικό και αμηχανία, καθώς καλείται να διορθώσει τα “κακώς κείμενα”, την ώρα που τα ποσοστά της “καταποντίζονται” στις δημοσκοπήσεις.
Τη στιγμή που παραμένει στον “αέρα” η υπόθεση με την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών και το κυριότερο, ο κίνδυνος καθυστέρησης για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης με ό,τι αυτή η εξέλιξη συνεπάγεται, το πρωθυπουργικό επιτελείο θέλει να μηδενίσει το κοντέρ και να ξεκινήσει πάση θυσία την «προβολή» του νέου «αφηγήματος» προς τους φορολογούμενους, εργαζόμενους, ανέργους και συνταξιούχους. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, άλλωστε, έχει διαμηνύσει ακόμη και στους πλέον στενούς συνεργάτες του ότι ισχύει στο ακέραιο καταρχάς, αυτό που είχε πε,ι όταν κέρδισε για τρίτη φορά στις κάλπες τον Σεπτέμβριο του 2015: «όλοι κρίνονται».
Ο κ. Τσίπρας, ο οποίος έχει δυσαρεστηθεί αρκετά από τα διάφορα κομμάτια της εικόνας, που συνέθεσαν υπουργοί και κομματικά στελέχη από το Συνέδριο και μετά, πιστεύει ότι απομένει ελάχιστος χρόνος πια, για να πατήσει το κουμπί μικρών ή μεγαλύτερων ανατροπών. Σίγουρα ο ανασχηματισμός είναι μία κάποια λύση.
Ωστόσο, το “ξεχείλωμα” της επιχειρηματολογίας σχετικά με την αδειοδότηση των καναλιών και η πασιφανής ανάγκη αναδίπλωσης της κυβέρνησης, προκειμένου να εξασφαλίσει συναινετική και άμεσα κατάληξη με τα άλλα κόμματα, κάθε άλλο παρά “έστρωσε” μέχρι σήμερα το έδαφος για την παρουσίαση της πολιτικής πρωτοβουλίας.
Σε κάθε περίπτωση, ο πρωθυπουργός δεν πρόκειται να προχωρήσει στον πολυαναμενόμενο δομικό ανασχηματισμό, εάν δεν δει πρώτα φως από την Διάσκεψη των Προέδρων για την συγκρότηση του ΕΣΡ. Κάποιες πληροφορίες μέχρι αυτήν την ώρα λένε ότι μπορεί να συγκληθεί και αύριο η Διάσκεψη, ώστε να υπάρξει συμφωνία, πριν την ψηφοφορία της ερχόμενης Πέμπτης στην Βουλή. Άλλες πληροφορίες δεν αποκλείουν να τραβήξει η βαλίτσα μέχρι τις αρχές της προσεχούς εβδομάδας, με στόχο να πέσουν στο ενδιάμεσο οι τόνοι.
Η αλήθεια είναι ότι όταν έστελνε το Μαξίμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας τα δύο προεδρικά διατάγματα για τις αλλαγές στην δομή της κυβερνητικής πυραμίδας, ο κ. Τσίπρας δεν είχε φανερώσει πλήρως τις προθέσεις του. Και αυτό γιατί, δεν αποκλείεται να στείλει και σήμερα κιόλας άλλο ή άλλα προεδρικά διατάγματα με αλλαγές και σε άλλα υπουργεία, η πολιτική ηγεσία των οποίων διατηρεί μέχρι σήμερα αυξημένες και κρίσιμες αρμοδιότητες.
Εάν όχι, τότε θα ισχύσουν τα δύο πρώτα προεδρικά διατάγματα, που έχουν λάβει τις ευλογίες του ΣτΕ, όχι όμως και την υπογραφή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ώστε να οδηγηθούν ανεμπόδιστα και χωρίς πισωγυρίσματα προς δημοσίευση στο ΦΕΚ.
Να σημειωθεί πάντως ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος δεν έχει ακόμη υπογράψει τα διατάγματα, όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά διότι, όταν το Μαξίμου τα έστειλε στο Προεδρικό, ο ίδιος βρισκόταν στην Θεσσαλονίκη για την τριήμερη επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη (Αγίου Δημητρίου- 28η Οκτωβρίου). Πριν επιστρέψει ο κ. Παυλόπουλος, σύμφωνα με πληροφορίες, το αρμόδιο επιτελείο του Μαξίμου» απέσυρε τα προεδρικά, προφανώς για να «συμπληρώσει» νέες αλλαγές στην δομή του κυβερνητικού σχήματος ή για να επανεξετάσει τουλάχιστον το τελικό αποτέλεσμα.
Στην πραγματικότητα ο πρωθυπουργός επιχειρεί να κερδίσει λίγο χρόνο ακόμη, μέχρι να «απεγκλωβιστεί» από τις συγκρούσεις περί των καναλιών και να στραφεί στην ενίσχυση της κυβέρνησής του, προκειμένου να αντεπεξέλθει στις εμφανείς δυσκολίες του φετινού χειμώνα… Από την ερχόμενη Παρασκευή, όμως, ούτως ή άλλως ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για τον δομικό ανασχηματισμό. Κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος θεωρεί κρίσιμο το διάστημα μεταξύ 7ης και 10ης Νοέμβρη, για την ανακοίνωση του νέου σχήματος, αλλά των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης για το επόμενο εξάμηνο….
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως το σήμα για ανασχηματισμό άμεσα το έχουν δώσει και οι εταίροι. Όπως έγραφε και χθες το www.pagenews.gr, οι θεσμοί έχουν στείλει μήνυμα στην κυβέρνηση του κ. Τσίπρα να τελειώνει με το ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών, καθώς επιβάλλεται να δοθεί βαρύτητα στη διαπραγμάτευση.
Εδώ βέβαια “κολλάνε” και οι διορθωτικές “πινελιές” του πρωθυπουργού στα υπουργεία. Το “σπάσιμο” του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οδηγεί στο διαχωρισμό του τομέα της ενέργειας, γεγονός που προκαλεί εύλογα ερωτηματικά για το πού θα πάει ο Πάνος Σκουρλέτης, όποτε γίνει ο ανασχηματισμός, αφού ο ίδιος έχει αρνηθεί μάλιστα να αναλάβει τα ηνία του Περιβάλλοντος.
Τονίζεται δε πως οι εταίροι ζητούν επίμονα την απομάκρυνση του υπουργού, καθώς, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, βάζει “μπλόκο” στις ιδιωτικοποιήσεις. Ο κ. Σκουρλέτης έχει κάνει επίμαχες δηλώσεις όπως “να μην πουληθεί η ΔΕΗ για ψίχουλα”, “τα υπουργεία δεν είναι πουκάμισα”, “νε λέμε την αλήθεια στο λαό”, έχοντας προκαλέσει την αντίδραση και παρέμβαση του πρωθυπουργού. Μάλιστα, ο τελευταίος απομάκρυνε τον υπουργό από τις διαβουλεύσεις για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ, ορίζοντας δική του διαπραγματευτική ομάδα, προκειμένου να γίνει το deal με τους Αζέρους.
Οι δομικές αλλαγές
Σύμφωνα με τα προεδρικά διατάγματα:
Συστήνεται υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής το οποίο συγκροτείται από τις μεταφερόμενες σε αυτό (από το τέως υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης -το οποίο μετονομάζεται τώρα σε υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης-) γενικές γραμματείες: 1) της Μεταναστευτικής Πολιτικής και 2) της Υποδοχής.
Στο νέο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής μεταφέρονται από το πρώην υπουργείο Εσωτερικών ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού οι αυτοτελής υπηρεσίες: α) του Ασύλου, β) της Αρχής Προσφύγων και γ) της διεύθυνσης οικονομικών υπηρεσιών μεταναστευτικής πολιτικής.
Παράλληλα, συστήνεται υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής το οποίο συγκροτείται από τη γενική γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής και θα επανδρωθεί από το μεταφερόμενο προσωπικό της εν λόγω γενικής γραμματείας.
Ακόμη, ανασυστήνεται το υπουργείο Τουρισμού που είχε συγχωνευθεί το 2015 με άλλα υπουργεία. Στο ανασυνιστώμενο υπουργείο μεταφέρονται από το πρώην υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού -το οποίο μετονομάζεται τώρα σε υπουργείο Εσωτερικών- το σύνολο των αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών και θέσεων του προσωπικού του παλαιού υπουργείου Τουρισμού που είχε συγχωνευθεί με άλλα υπουργεία σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 24/2015.
Επίσης, συστήνεται υπουργείο Ενέργειας.
Αναλυτικότερα, το νέο υπουργείο Ενέργειας θα συγκροτηθεί από τις υπηρεσιακές μονάδες της γενικής γραμματείας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του πρώην υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ παράλληλα μεταφέρεται σε αυτό (υπουργείο Ενέργειας) η εποπτεία των φορέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα ενέργειας για τους οποίους ήταν αρμόδιο μέχρι τώρα το πρώην υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ανασυστάσεις και μετονομασίες υπουργείων
Με τα δύο επίμαχα Προεδρικά Διατάγματα μετονομάζονται και ανασυστήνονται συνολικά 6 υπουργεία.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μετονομάζεται σε υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Στο νέο αυτό υπουργείο μεταφέρεται η εποπτεία των φορέων που υπάγονταν στο προ του 2015 υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Υπενθυμίζεται, ότι με το Προεδρικό Διάταγμα 24/2015 το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είχε συγχωνευθεί με τα υπουργεία Εσωτερικών, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και Μακεδονίας και Θράκης και είχε μετονομαστεί σε υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μετονομάζεται σε υπουργείο Εσωτερικών.
Το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού μετονομάζεται σε υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μετονομάζεται σε υπουργείο Υποδομών και Δικτύων.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μετονομάζεται σε υπουργείο Ναυτιλίας, Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στο νέο υπουργείο Ναυτιλίας, Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής συστήνεται γενική γραμματεία Μεταφορών, στην οποία μεταφέρονται ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, η γενική διεύθυνση Μεταφορών και η γενική διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας του πρώην υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και η εποπτεία φορέων που ασκούν έργο μεταφορών και υπαγόντουσαν στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετονομάζεται σε υπουργείο Περιβάλλοντος.