Τεχνολογία

ICAO: Σύστημα αντιστάθμισης εκπομπών άνθρακα στις αερομεταφορές

Ύστερα από χρόνια συζητήσεων και διαπραγματεύεσεων, τελικά έδωσαν τα χέρια στη συνάντηση των 191 χωρών-μελών της ICAO στο Μόντρεαλ. Η συμφωνία ξεκινά εθελοντικά, με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις να κρατούν πολύ επιφυλακτική στάση.

 Σε συνάντηση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), συμφωνήθηκε το νέο σύστημα που θα αντισταθμίζει την αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην αεροπορική βιομηχανία, παρά τις δυσμενείς κριτικές πως δεν θα τα καταφέρει να συγκρατήσει αρκετούς ρύπους.

Σύμφωνα με το σύστημα προβλέπεται πως οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αντισταθμίζουν την αύξηση των εκπομπών CO2 χρηματοδοτώντας περιβαλλοντικά προγράμματα μείωσης του CO2, όπως για παράδειγμα τη φύτευση δασών.

Στην πρώτη φάση, η οποία θα διαρκέσει από το 2021 έως το 2026, 65 χώρες-μέλη του ICAO θα συμμετάσχουν εθελοντικά, ενώ ακόμα περισσότερες χώρες αναμένεται να εφαρμόσουν τα μέτρα όταν το πρόγραμμα γίνει υποχρεωτικό το 2027 για κράτη με μεγάλες αεροπορικές βιομηχανίες.

Η Ρωσία και η Ινδία, μεταδίδει το Reuters, ξεκαθάρισαν ότι δεν θα συμμετάσχουν στην εθελοντική φάση, κάνοντας λόγο για άδικη επιβάρυνση των αναδυόμενων οικονομιών. Η Κίνα, αντίθετα, θα συμμετέχει από την αρχή.

Η συμφωνία, η οποία χαρακτηρίζεται ορόσημο, συμφωνήθηκε στο Μόντρεαλ σε συνάντηση των 191 χωρών-μελών του ICAO, φορέα του ΟΗΕ.

Οι αερομεταφορές αντιστοιχούν σήμερα στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, ποσοστό μεγαλύτερο από ό,τι αναλογεί σε ολόκληρη τη Γερμανία. 

Η μείωση των εκπομπών από αεροσκάφη είναι απαραίτητη προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού, η οποία αναμένεται να τεθεί επίσημα σε ισχύ στις αρχές Νοεμβρίου. Στόχος είναι να συγκρατηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας έως τα τέλη του αιώνα κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.

Σύμφωνα με στοιχεία του ICAO, η συμφωνία θα κοστίσει στη βιομηχανία 1,5 έως 6,2 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025 και όχι περισσότερο από το 1,8% των εσόδων το 2035.

Δεδομένου όμως ότι η συμφωνία ξεκινά σε εθελοντική βάση και προβλέπει εξαιρέσεις για τις μικρότερες αγορές, περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν ότι οι στόχοι του συστήματος είναι ανέφικτοι.

Οι επικρίσεις επικεντρώνονται στο γεγονός ότι η συμφωνία αντισταθμίζει τις εκπομπές αντί να τις περιορίζει άμεσα: «Το να παίρνει κανείς το αεροπλάνο είναι ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος να κάψει τον πλανήτη. Η συμφωνία αυτή δεν θα μειώσει τη ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα ούτε κατά μία σταγόνα» είπε στο Reuters ο Μπιλ Χέμινγκς της οργάνωσης Transport and Environment.

H συμφωνία έρχεται έπειτα από χρόνια συζητήσεων και διαπραγματεύσεων. Προηγούμενες απόπειρες παρά λίγο να προκαλέσουν εμπορικό πόλεμο όταν η ΕΕ αποφάσισε μονομερώς να χρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες που πετούν στην Ένωση, κάτι στο οποίο αντέδρασαν η Κίνα και άλλες χώρες.

Η αεροπορική βιομηχανία εκτιμά ότι μέχρι το 2034 ο αριθμός των επιβατών θα διπλασιαστεί στους 7 δισεκατομμύρια το χρόνο.