Χαρακτηριστική της ένδειας… των Ελλήνων είναι η εικόνα, που καταγράφει έρευνα της Consumer Confidence της Nielsen για την καταναλωτική εμπιστοσύνη στην ευρωπεριφέρεια, σύμφωνα με την οποία οχτώ στους δέκα κόβουν έξοδα ακόμα και για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών και συγκεκριμένα το 67% αγοράζει φθηνότερα τρόφιμα και το 62% δεν σπαταλά για ρουχισμό, ενώ το 72% δηλώνει ότι έχει περιορίσει τη διασκέδαση εκτός σπιτιού.
Εντυπωσιακά είναι ακόμη τα ευρήματα της έρευνας και για την εργασιακή ανασφάλεια, με την Ελλάδα να κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρωζώνη, καθώς η “μαύρη εργασία” ολοένα και ενισχύεται λόγω υψηλών εργοδοτικών εισφορών.
Πιο συγκεκριμένα, 4 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για την εργασία τους, ενώ για την οικονομία το 34% των Ελλήνων. Σημαντική δε είναι η αύξηση στις ανησυχίες για τις αυξήσεις στους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας (13% έναντι 5%), ενώ αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό ανησυχιών για τη μετανάστευση και τον πόλεμο επέστρεψαν στα περσινά επίπεδα.
Το 82% των Ελλήνων, που ανταποκρίθηκαν στη δημοσκόπηση της Nielsen, εκτιμά ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά. Παράλληλα με την ανησυχία για την οικονομία της χώρας, σταθερά το 76% των Ελλήνων φαίνεται να ανησυχούν και για την προσωπική οικονομική τους κατάσταση, γεγονός που απεικονίζεται και στο υψηλό 33% αυτών που ισχυρίζονται ότι δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα.
Μεταξύ των ανησυχιών που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, ο φόβος για τρομοκρατικές επιθέσεις (24%) εξακολουθεί να καταλαμβάνει την πρώτη θέση από το τελευταίο τρίμηνο του 2015, ενώ ακολουθούν οι ανησυχίες για την οικονομία και την εργασιακή ανασφάλεια, με αναφορές στο 20% για το καθένα.
Σημειώνεται επίσης ότι με βάση την έρευνα, για το δεύτερο τρίμηνο του 2016 ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών ανέρχεται στις 98 μονάδες και φαίνεται να σταθεροποιείται σε αυτά τα επίπεδα τα τελευταία τρίμηνα.
Αναλυτικότερα, σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, ο δείκτης είναι αυξημένος στη Βόρεια Αμερική (111 έναντι 108) ενώ παρέμεινε σχετικά σταθερός στις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και στην Ωκεανία (107), στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή (89) και στη Λατινική Αμερική (78).
Ειδικότερα για την Ευρώπη (79), ο δείκτης αυξήθηκε κατά 1 μονάδα σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2016. Αναλυτικότερα, αύξηση του δείκτη παρατηρήθηκε σε 22 από τις 34 ευρωπαϊκές χώρες. Η μεγαλύτερη άνοδος εντοπίζεται στη Δανία (112 έναντι 105), στην Ολλανδία (91 έναντι 85), στη Λευκορωσία (55 έναντι 50) και την Ουκρανία (52 έναντι 46). Στον αντίποδα, η μεγαλύτερη πτώση στην αισιοδοξία εντοπίζεται στην Πορτογαλία (66 έναντι 72), στη Λιθουανία (73 έναντι 79) και στο Βέλγιο (76 έναντι 82).
Στην Ελλάδα (52) ο δείκτης μειώθηκε κατά μία μονάδα. Σε σχέση όμως με την αντίστοιχη περσινή περίοδο είναι αυξημένο κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες.